Võlukunstnik dramaatilise klarnetiga

30. september 2004.

Üheks nüüdisaja paremaks klarnetistiks tituleeritud Martin Fröst näitab reede õhtul Estonia kontserdisaalis rahvusvahelise muusikapäeva väärilist tulevärki. Ettekantavas Rootsi helilooja Anders Hillborgi monodraamas «Paabulinnu lood» põimib Fröst valguse, liikumise ja muusika sümbiootiliseks tervikuks.

Lavakunstilised meistriteosed, milles liikumine ja muusika meisterlikult ühendatud, on Rootsi päritolu noorest klarnetimängijast Martin Fröstist teinud nii kuulajate, kriitikute kui ka heliloojate lemmiku. Oma näitlejameisterlikkust on noor klarnetist ka ooperilaval tõestanud – peaosa Wilfred Hilleri ja Michael Ende ooperis «Rotipüüdja» tõi talle 1995. aasta interpreedi tiitli.

Frösti lüüriliselt tundeline, kuid samas kaasaegse muusika kontraste tabav, isegi hüpnootiliseks nimetatud mäng inspireeris näiteks Poola heliloojat Krzysztof Penderecki kirjutama talle klarnetikontserdi, rahvusvahelist tuntust on noorele artistile toonud ka Hillborgi teosed. «Tänapäeva heliloojatega töötamine aitab jäädvustada tänases päevas sündivat muusikalugu,» kõneles Fröst. «Pean seda enda jaoks väga tähtsaks, nüüdismuusika on põnev ning inspireeriv.»

Kombineeritud teos

Tallinnas ettekantav monodraama on Frösti sõnul ennekõike valguse, liikumise ja helide unikaalne kogum. «See on raske kombineeritud teos, mida mängida kaunis keerukas,» lubab Fröst Eesti vaatajale lummavat etendust. «Samas on seda alati äärmiselt huvitav ette kanda.»

Martin Fröst on töötanud maailma tipporkestritega mainekate dirigentide, näiteks Esa-Pekka Saloneni ning James MacMillani käe all, ka tema Tallinna kontserdil ERSOt juhatava Tõnu Kaljustega on Fröst varemgi edukalt esinenud.

Frösti sõnul on raske öelda, mis on dirigendi ja solisti sujuva koostöö eelduseks. «Tähtis on üksteist mõistes muusikat teha ja tabada seda seletamatut keemiat, mida sõnadesse panna pole võimalik,» rääkis Fröst.

Muusika kõige tähtsam

Paljudes etendustes sekundeerivad dramaatilisele klarnetile ka artisti muusikutest sõbrad – näiteks inimsuhetest kõnelevas loos «No strings sttached» on mehe kõrval laval metsosopran Malena Ernman ning trombonist Christian Lindbergiga pakub Fröst suisa akrobaatiliseks peetud muusikalisi duette. «Oluline on õige kombinatsiooni saavutamine, mis sõpradega oluliselt lihtsamaks osutub,» kommenteeris Fröst.

Mozarti klarnetikontserdi ettekandega mullu Rootsi muusikaauhinna Grammi võitnud rootslane ei pea aga tuntust ja tunnustust suurimaks eesmärgiks, mille poole püüelda. «Auhind võib küll aidata rohkem plaate müüa, aga minu jaoks on kõige olulisem siiski muusikat teha,» kõneles artist.