Tere tulemast ERSO virtuaalsesse kontserdisaali

27. märts 2020.

ERSO tavapäraste reedeõhtuste kontsertide asemel kutsume teid ERSO kodulehele, Youtube’i ja Facebooki, kus saate jälgida põnevaid arhiivisalvestisi ning hakkavad toimuma nii eelsalvestatud kui ka live-ülekanded.


29. aprill 2020

ERSO klarnetirühma kontsertmeister ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia õppejõud Soo-Young Lee salvestas oma versiooni kodukontserdist. Soo-Youngi esituses kõlab Astor Piazzolla teos “Oblivion” / “Unustus”. Oma videoga tõstatab ta tõsise küsimuse, kuidas pärast enam kui kuu kestnud pausi hakata taas klarnetit mängima. „Algatuseks võta sisse mugav asend ja seejärel… kutsu oma kallid kolleegid unustusse,“ ütleb muusik väikese irooniaga.


24. aprill 2020

Liina Žigursi ja Regina Udodi vioola- ja kontrabassiduo. Särtsakad daamid on kumbki oma pillirühma abikontsertmeister, Regina kontrabassi- ja Liina vioolarühmas. Liinal on ERSO koosseisus lõppemas 22. ja Reginal 7. hooaeg.
Gliere’i süit vioolale ja kontrabassile on originaalis loodud viiulile ja tšellole, kuid Ameerika kontrabassimängija ja helilooja Frank Proto, kes tähistab järgmisel aastal oma 80. sünnipäeva, on viis selle kaheksast osast seadnud sellisele toredale ja haruldasele koosseisule nagu vioola ja kontrabass.
Regina sõnul on ta Gliere’i süiti tahtnud mängida juba pikka aega ning tal on ülimalt hea meel, et ka Liinal selline mõte tuli. Regina: „Meie omavaheline distants selle kammerteose salvestamise ajal oli küll suur – ligi 155 km –, aga protsess oli põnev. Lindistasime kumbki oma partii oma kodus, teineteist kuulmata, ja Veljo Sakkos tegi kauni töö ning pani meie videod kokku. Ma väga loodan, et kui eriolukord lõpeb ja kontserdielu hakkab ajapikku taas tärkama, tuleb meil võimalus seda teost ka päriselt koos, ühes ruumis esitada. Kolleegide ja sõpradega koosmusitseerimist ma väga igatsen.“


22. aprill 2020

ERSO vioolarühma abikontsertmeister Liina Žigurs esitab üksi, aga duona Aram Hatšaturjani etüüdi tsüklist “Laste album”. Liina üks hobisid on maalimine ning video taustal võibki näha valikut tema enda loodud maalidest. ERSOs töötab Liina alates aastast 1998.


ERSO löökpillimängija Vambola Krigul esitab Bart de Vreesi teose sooloinstrumendile ja videole. Helilooja ja löökpillimängija Bart de Vreesi teos “For Flute or Piano or Mandolin or Percussion or Bassoon or Guitar or Violin or Harp or Clarinet or …” mistahes (võimendatud) sooloinstrumendile või instrumentide kooslusele ja videole on loodud aastal 2017. Eestis kõlas see esmakordselt 2019. aasta maikuus ERSO löökpillirühma mängija Vambola Kriguli esituses festivalil World Music Days.

Nüüd pakume kuulamiseks selle teose teistsugust versiooni. Esitaja on ikka Vambola Krigul, operaatori rollis oli tema abikaasa ja ERSO viiuldaja Triin Krigul, kasutatud on videot ja fonogrammi. Selle kodukontserdi ettevalmistamine koos proovidega võttis muusikutel aega päris mitu päeva. Teos on erakordne, kuna instrumendid võib esitaja tõesti valida täiesti oma soovi järgi. Vambola Krigul räägib sellest järgmist: “Hea muusika ja kunst üldiselt ei pea tingimata alati olema surmtõsine. Tõsiseltvõetav kunstiteos tohib täitsa vabalt olla tore, minemata sealjuures liialt meelelahutuslikuks. Minu arust on selle teose juures sellega tabatud täiesti naelapea pihta.”


ERSO metsasarvemängija Kalle Koppel on staažikas ERSOkas, kes on orkestris töötanud 26 aastat. Muusikuteed alustas ta viieaastasena viiuliõpingutega, metsasarve hakkas mängima 14-aastasena Robert Kasemägi käe all ning loogiline tee viis välja õpinguteni Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia Kalervo Kulmala juhendamisel. Ta on teinud kaasa puhkpilliorkestris Tallinn, Eesti Kaitseväe orkestris, Rahvusooper Estonia orkestris, Tallinn Brassis, Reval Brassis, Silver Brassis, NYYD Ensemble’is, Tallinna Kammerorkestris ja mitmetes teistes koosseisudes. Lisaks interpreeditegevusele õpetab Kalle noori metsasarvemängijaid Tallinna Muusikakeskkoolis ning tegeleb heliloominguga.
Kalle Koppeli esituses kuuleme Johann Sebastian Bachi “Menuetti”, mille on metsasarveduole seadnud Ameerika metsasarvemängija Mark Freezell.


Liina Žigursi ja Karin Sarve viooladuo esitavad ukraina XX sajandi esimese poole helilooja Reinhold Glière’i loomingut. Nad on nii eraldi kui koos mänginud paljudes eri orkestrites ja kammeransamblites. Möödunud hooajal asutasid nad oma vioolakvarteti, millega on esinetud Tartus Eesti Rahva Muuseumis, Tallinnas Maarjamäe Lossis ja ka n-ö kinnistel ehk tellimuskontsertidel. Ka aprillikuusse oli kavandatud mitu kontserti, mis nüüd aga teadmata ajaks edasi lükkusid.
Liina ja Karin on head sõbrannad, kes lisaks ühisele tööle ja vahel ka lihtsalt oma rõõmuks koos musitseerivad. Lisaks ühendab neid kirg maalimise vastu, nimelt suutis Karin oma hobiga ka Liinat nakatada ning kummagi video taustal on näha nende enda maalid.


ERSO viiuldaja Mari-Katrina Suss esitab Ameerika helilooja ja folkmuusiku Jay Ungari teose “Ashokan Farewell”, mida ta on tihti mänginud keelpillikvarteti Prezioso koosseisus. Helilooja ise oma teose kohta öelnud, et see sündis kaotuse ja igatsuse tundest. Mari-Katrina mängib ERSO teise viiuli rühmas alates 2005. aastast ning on alati tore ja sõbralik kolleeg. Tema arvab, et kaotused on ajutised ja igatsus ainult tugevdab arusaamu sellest, mis meile tõeliselt oluline on.


3. aprill 2020

Mitmendat põlve muusikainimesed, abikaasad Triin ja Vambola Krigul on juba staažikad ERSOkad: Vambola töötab orkestri löökpillirühmas 20, Triin II viiuli rühmas tosin aastat. Vambola jääb tänasel kodukontserdil oma liistude ehk löökpillide juurde ning on oma paati meelitanud ka Triinu. Aktiivsete ja tegusatena löövad nad alati heal meelel kaasa ERSO kammerkontsertidel ning osalevad ka muudes koosseisudes. Vambola on nüüdismuusikasõpradele kindlasti tuttav ansamblist U: ning tema ettekandes on kõlanud paljude Eesti heliloojate soolo- ja ansambliteosed. Kaks aastat tagasi tunnustasid orkestrandid alati rõõmsameelset ja positiivset Triinu aga kolleegipreemiaga. Muusikaga tegelevad ka nende lapsed Tuule-Helin ja Liisi-Mai.


ERSO metsasarverühma kontsertmeister Ye Pan on sündinud ja kasvanud Hiinas ning kuulub ERSO koosseisus alates aastast 2012. Tema õppejõud Sibeliuse Akadeemias oli ERSO endine metsasarverühma kontsertmeister Kalervo Kulmala ning aastaid vedasidki nad ERSO metsasarverühma tööd ühiselt. Mitmekülgne ja ettevõtlik Ye Pan koolitab juba mitu aastat metsasarvemängijate järelkasvu Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias ning kasvatab koos kontrabassimängijast abikaasaga väikest poega.


Jaapanist pärit Nina Kawaguchi kuulub ERSO koosseisu alates aastast 2015. Ta alustas siin tööd II viiuli rühmas ning jätkab nüüd juba mõnda aega I viiuli rühma koosseisus. Ettevõtliku noore muusikuna osaleb temagi mitmetes kammerkoosseisudes ning ei lase end heidutada ka praegusel ajal, mil võimalused ühiseks musitseerimiseks on piiratud.


1. aprill 2020
Täna pakub ERSO midagi põnevat kogu perele. Tulge vaatama ja kuulama selle hooaja kontserti “Kasvan koos muusikaga. Muusika ja mustkunst”.

Lastel aitavad muusikamaailma avastada dirigent Edmar Tuul, mustkunstnik Meelis Kubo ning Eesti Riiklik Sümfooniaorkester.


27. märts 2020
Täna õhtul kõlab ERSO virtuaalses kontserdisaalis Tõnu Kõrvitsa teos „Vaiksed laulud“ („Silent Songs“). See viis aastat tagasi bassklarnetile ja orkestrile kirjutatud teos on pühendatud Eesti tuntuimale bassklarnetistile Meelis Vindile. Esiettekandel, 2015. aasta Eesti Muusika Päevadel kõlas see Meelis Vindi, ERSO ja dirigent Taavi Kulli esituses ning just seda esitust saate täna nautida.

„Vaiksed laulud“ on jäädvustatud ka ERSO uuele heliplaadile, milleks on Risto Joosti juhatusel salvestatud Tõnu Kõrvitsa album „Nordic Lights“.

Rahvusvahelises pressis on saanud kiita nii plaadil kõlav muusika kui ka interpretatsioon. Esile on tõstetud „esituse ja salvestise laitmatult kõrget taset“ (Dominy Clements, musicweb-international.com), mainitud on, et seda fantastilisi, muinasjutulisi ja loodusega seotuid meloodilisi lugusid täis plaati „on äärmiselt kerge kuulata, ainult üks track kestab kauem kui kuus minutit“ (WDR 3 TonArt, 20.02.2020) ning leitud, et see meloodiat ja meditatsiooni ülistav neoromantilise helikeelega plaat pakub suurepärase võimaluse eemaldumiseks agressiivsest maailmast, et ammutada endasse rahu (Jean Lacroix, Crescendo, 22.03.2020).

Teosel „Vaiksed laulud“ on kolm osa:
1. Lill
2. Püha jõgi
3. Hüvasti hüvasti

“Pealkiri „Silent Songs“ tekitab assotsiatsioone Miles Davise kuulsa plaadiga „In a Silent Way“ (1969), Kõrvitsa teost lähendab sellele lüüriline ja mediteeriv, improvisatsioonilaadne solistipartii. Teose teises osas „Püha jõgi“ kasutab Kõrvits üht eestirootsi vaimulikku rahvaviisi, asetades selle aga pigem eksootilisse keskkonda – orientaalsesse miljöösse või Mississippi-äärsete linnade muusikasse, mis Kõrvitsat väga paelub.” (Kristel Pappel)

 

 


20. märts 2020

Algatuseks ühemehe-metsasarvekvartett, mille kõigis rollides astub üles ERSO metsasarverühma kontsertmeister Ye Pan.


ERSO varasalvest pakume kuulamiseks kolme teost maestro Neeme Järvi juhatusel.

Alustame hooaja 2019/20 avakontserdil kõlanud Johannes Hiobi (1907–1942) 1940. aastal loodud sümfoonilise fantaasiaga “Isade maa”, mis oli esiettekannet oodanud pea 80 aastat. Neeme Järvi kommenteeris Hiobi teost järgmiselt: “Minu eesmärk on tutvustada eesti muusikat ja eriti neid teoseid, mis on erinevatel põhjustel unustusse jäänud. “Isade maa” on Johannes Hiobi viimane teos, ilusate meloodiatega ja väga hästi orkestreeritud. Meeleolult meenutab see teos Sibeliuse “Finlandiat”.”

Johannes Hiob lõpetas 1934. aastal Tallinna konservatooriumi Artur Kapi kompositsiooni- ja  August Topmani oreliklassis. Ta tegutses organisti ja koorijuhina Tallinnas Nõmme Rahu kirikus, EELK kirikumuusika sekretariaadi teadusliku sekretärina ning Toomkiriku peaorganisti ja koorijuhina. Koos August Topmaniga oli ta 1935. aastal asutanud meeskoori, millest kujunes peagi segakoor Cantate Domino. 1937. aastal asutas ta Toomkiriku kammerkoori ja esines sellega kontsertidel Riigi Ringhäälingus. Kui kiriklikud institutsioonid 1940. aastal likvideeriti, töötas ta Haapsalus muusikaõpetajana. 1941. aasta talvel mobiliseeriti Hiob punaarmeesse ja saadeti Arhangelski oblastisse tööpataljoni. 1942. aasta mais mõisteti ta NKVD poolt nõukogudevastase agitatsiooni eest kümneks aastaks vangi ja arvatavasti hukati 7. augustil 1942 Vorkuta sunnitöölaagris. (Maia Lilje)


Teine teos on Beethoveni “Fantaasia klaverile, koorile ja orkestrile” c-moll aastast 1808, mis ERSO, pianist Kalle Randalu, Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja maestro Neeme Järvi esituses kõlas viimati 4. novembril 2016 klaverifestivali avakontserdil. Selle kontserdiga tähistati ühtlasi Eesti ühe armastatuima pianisti Kalle Randalu 60. sünnipäeva.


Kolmas tänaõhtune valik on Beethoveni 5. klaverikontsert Es-duur “Imperaator” (1809–1811), esitajateks Kalle Randalu, ERSO ja dirigent Neeme Järvi. Teos on salvestatud ERSO hooaja 2011/2012 lõppkontserdil.

 

Häid muusikaelamusi!