Kivine sild
02. märts 2018./…/ Tervikkontseptsiooni õnnestumist sai nautida kõrgendatud meeleolust kantud kontserdil „Eesti Vabariik 100“, kus ERSO tõi Arvo Volmeri dirigeerimisel ettekandele läbivalt eesti muusika tähtteostest koosneva kava. Kava võib pidada küll tinglikuks, aga meeldivaks ülevaateks, milliste helivormidega on eesti heliloojad saja aasta jooksul tegelnud ja milline muusika on eestlasi sel teel saatnud.
Esiettekandes kõlas riigi 100 aasta juubelile pühendatud marsikonkursi võitja, vähe tuntud Pärnu päritolu helilooja Paul Säreli (1937) „Sulle, mu Eesti“, rõõmsailmeline ja energiast pakatav meeldiva meloodiakaarega marss. Iga eestlast puudutav muusikaline tervik oli hoolikalt tasakaalustatud ning teosed täiendasid üksteist.
Kontserdil oli mitmeid kõrghetki. Meeldiv oli see, et teosed ei jäänud üksikuteks kõlasaarteks, vaid moodustasid sidusa terviku. Orkester esitas viimistletud kõlakvaliteediga nii klassikalisemas helikeeles kui ka oma aja avangardi tuultes valminud teosed, viimastest Veljo Tormise võimsa avamängu nr 2 (1959) ja Arvo Pärdi 1968. aastal esiettekandel skandaali põhjustanud „Credo“. Kenasti oli välja mängitud Tormise nooruslik energilisus ning Mägi nostalgilisus. Cyrillus Kreegi „Õnnis on inimene“ haakus Pärdi „Credo’ga“ (mõlema teose ettekandel osales kvaliteetse kõlapildiga EFK) ning kui publik jõudis hakata puudust tundma eesti heliloojate koolkonna rajaja loomingust, kõlas lisaloona Heino Elleri „Kodumaine viis“. Selle kvaliteetse interpretatsiooniga kontserdi jaoks oleks võinud leida ressurssi kanda see ekraanide vahendusel linnaelanikeni väljaspool Estonia kontserdisaali ning miks mitte teha sellest mõnes kanalis ka teleülekanne.