ERSO uus kontserdisari pöörab erilist tähelepanu vaimsele tervisele

04. november 2022.

Sel nädalal toimub sarja „Audiospaa“ raames ERSO kontsert „Back to the Future“. Mis on audiospaa, küsib Tiiu Suvi.

„Audiospaa“ on ERSO peadirigendi ja kunstilise juhi Olari Eltsi ellu kutsutud hilisõhtune kontserdisari, mis sündis eelmisel hooajal ja pöörab erilist tähelepanu vaimsele tervisele. „Tegelikult on iga ERSO kontsert reis vaimset tervist parandaval rajal, aga vajadus probleemi esiletõstmiseks on olulisem kui kunagi varem,“ kinnitab Elts. „Sarja „Audiospaa“ kontsertidel kõlab ühelt poolt meditatiivne ja atmosfääriline muusika, teisalt koondame sinna urbanistlikust energeetikast tekkinud ja alternatiivsete hoovuste piirile jäävat. Muusika jääb vahemikku „ehast koiduni“.“

AUDIOSPAA ELLUKUTSUJA: ERSO peadirigent ja kunstiline juht Olari Elts.

AUDIOSPAA ELLUKUTSUJA: ERSO peadirigent ja kunstiline juht Olari Elts.

FOTO: KRÕÕT TARKMEEL


„Audiospaa“ on Eltsi loodud uudissõna. Ta loodab, et see võiks mõjuda kärbsepaberina inimesele, kes kuulab kodus džässi, Zappat, ka Steve Reichi, ning kontserdile tuleks pigem oma lamamistooliga.

4. novembri „Audiospaad“ iseloomustab Elts märksõnadega „tehnoloogiline versus naturaalne heli“. „Kontsert algab norra helilooja Øyvind Torvundi looga „A Walk into the Future“, kus autor ühendab just need kaks vastandit – sämplitud helid vahelduvad orkestriga. See on retrofuturistlik jalutuskäik, kus üksteist imiteerides tekivad grotesksed kontrastid, nii nurjatult muretud,“ räägib Elts.

ERSO hilisõhtune kontserdisari „Audiospaa“ pöörab erilist tähelepanu vaimsele tervisele.

„Ülo Kriguli uhiuues süntesaatorikontserdis vastanduvad ja sulanduvad eri aegade süntesaatorid ning Taavi Kerikmäe „kompleksne köök“ võtab ette päris pööraseid helirännakuid. Kontserdi põhilugu, minimalismiklassiku John Adamsi „Harmonielehre“ on postminimalistliku orkestrimuusika tour de force, kus ratsionaalne ja intuitiivne põimuvad psühhedeelses „videvikus“, mis on täis igatsust kaotatud eldoraado järele. Teiselt poolt on see täis postekspressionistlikke meloodiaid, millega helilooja teeb kummarduse lugu inspireerinud heliloojatele 20. sajandi sümfonismi kuldajast.“

Maailma esiettekanne

Tiiu Suvi

Maailma esiettekandele tulevas Ülo Kriguli „Süntesaatorikontserdis“ solistina üles astuv Taavi Kerikmäe (pildil) tõdeb, et kombinatsioon sümfooniaorkestrist ja süntesaatorist on äärmiselt põnev ja maailma heliloomes võib neid üles lugeda ühe käe sõrmedel. „Elektroonilisi instrumente kasutatakse nüüdismuusikas stuudios sageli, aga uudne on see just koos orkestriga, kõrvuti akustiliste pillidega,“ lausub Kerikmäe, kellelt kontserdi kirjutamise idee ja algatus pärinebki.

Taavi Kerikmäe

Taavi Kerikmäe

FOTO: RENE JAKOBSON

„Kui klassikalise kontserdi puhul on ajaloos esile tõstetud pigem solisti virtuoossust, siis tänapäeva heliloojat huvitab pigem solisti põimimine orkestriga. Üks süntesaatori imelisi omadusi on võime tekitada suurt hulka erinevaid kõlavärve, nii kasutataksegi teda sageli tausta loojana. Aga siin esineb ta ka kontrastsemates, kiiremates, ägedamates lõikudes. Audiospaa märksõna võiks olla „tervistav“. Aga kui nimetus viitab justkui leebele hoolitsusele, siis sel kontserdil on publikul saada enamat kui vaid pehmet treatment’i.“

Küsimusele, kuidas on lood muusikute vaimse tervisega, vastab Elts, et peab muusikaga tegelevaid inimesi kindlasti privilegeerituiks.

„Muusik kasvab, küpseb, aga ikka ju mängib! Selle sõna sarnaseid tähendusvälju on päris paljudes keeltes: to play, spielen, igrat jne,“ selgitab ta. „Ka teadusuuringud on näidanud, et mitte ainult muusika kuulamine, vaid just pillimäng on vaimse tervise seisukohalt osutunud üheks oluliseks abiliseks.“

Käesoleval hooajal tuleb „Audiospaa“ sarjas lisaks sellenädalasele esitusele veel kaks kontserti. Jaanuari audiospaal on keskmes keelpillid, hooaja viimane kava on austusavaldus John Adamsile ja ka põhjamaisele kordustest tulvil sümfoonilisele muusikale.

Muljeid hooaja esimeselt audiospaalt

Fotograaf Tõnu Tunnel (pildil) väisas 8. septembril techno-klubis Hall toimunud audiospaad „Stereo is King!“. Kõlasid Jacob TV, Erkki-Sven Tüür, Jay Schwartz ning Steve Reich, esitajaiks ERSO kammerkoosseisud ja DJ Ivo Naries.

Tõnu Tunnel

Tõnu Tunnel

FOTO: JÜRI TARKPEA

Tunnel kirjeldab kontserdipaika kui ootamatult rahvarohket. „Isetekkeliste istekohtadena olid kasutusel kõik trepiastmed ja horisontaalpinnad, eestlasele omane isiklik sfäär sai täiega täis tuubitud, samas muutis see õhustiku omamoodi muhedaks. Häiris vaid, et kõik filmisid kogu aeg,“ meenutab ta. „Visuaalne pool oli Hallis raudselt rohkem „kodus“. Näiteks Jacob TV teost „Grab IT!“ tšello ja pisut teravate kõnekatketega ning visuaaliga ei kujuta ette Estonia laval, siin oli see väga omas elemendis. Läbiv joon oli klubimussi formaadiga flirtimine.“ Tol õhtul koges Tunnel samasugust kahe maailma puutumist nagu „Aadama loomise“ põkkuvad sõrmed.

Lisaks Estoniale võetakse kasutusele mitmed põnevad kontserdipaigad: hooaja esimene audiospaa toimus teknoklubis Hall, jaanuarikuine tuleb Fotografiskas. Kuid on keeruline leida hiilgava akustikaga kohta, kuhu orkester mahuks. „Lisaks on orkestri liigutamine ühest kohast teise kolossaalselt kulukas,“ mainib Elts. „Siinkohal tulebki karjuvalt esile vajadus uue saali järele, mis vastaks selle sajandi tingimustele. ERSO ei ole mänginud kunagi nii hästi kui praegu!“


„Audiospaa“ selle hooaja teine kontsert „Back to the Future“ toimub reedel, 4. novembril kell 21 (eelkontsert kl 20) Estonia kontserdisaalis.

Loe artiklit Eesti Ekspressi kodulehel.