Dirigent Olari Eltsi sügishooaeg möödub kontsertidega kuuel maal

06. november 2016.

Olari Eltsi selle hooajapoole kontserdid algasid Soomes ja Portugalis, seejärel esines ta Poolas ja Saksamaal. Soomes on tal seekord kuus kontserti viie erineva orkestri ees.

7. ja 8. septembril dirigeeris Olari Elts Kymi Sinfoniettat Kotka kontserdimajas ja Kuusankoski hallis, kavas austria-tšehhi helilooja Emil von Rezniceki populaarne avamäng koomilisele ooperile “Donna Diana”, Johannes Brahmsi viiulikontsert (solist hollandlanna Simone Lamsma) ning Ludwig van Beethoveni VI sümfoonia (“Pastoraalne”). Nooruke Simone Lamsma, kel on repertuaaris praegu juba enam kui 60 viiulikontserti, on sel hooajal debüteerimas mainekate orkestrite ees Washingtonis, Ottawas, Vancouveris, Cardiffis, Londoni Wigmore Hallis ning New Yorki Carnegie Hallis, veel mitmes teises kuulsas saalis aga juba tagasikutsutuna.

16. ja 18. septembril juhatas Elts taas Porto Casa da Música orkestrit Portugalis, kõlamas vaid Gustav Mahleri grandioosne IX sümfoonia. 30. septembril oli tal veel üks kontsert Soomes, Tapiola Sinfonietta ees Espoos, kavaga “Fantastic Brahms”, kus kõlasid 7 fantaasiat klaverile op. 116, Klaverikvartett nr 3 ja Esimene klaverikontsert, solistiks Moskvast pärit Aleksandr Melnikov, Svjatoslav Richteri omaaegseid soosikuid, kes praegu töötab klaveriprofessorina Manchesteris.

Oktoobri keskel, 14. oktoobril oli Olari Eltsil külaliskontsert Poolas, nende kõige tähtsama ja mainekama raadioorkestri ees. Poola Raadio Rahvuslik Sümfooniaorkester mängis tema käe all raadio kontserdisaalis Katowices, kavas Sergei Rahmaninovi sümfooniline poeem “Surnute saar” op. 29, Felix Mendelssohni Viiulikontsert e-moll, kus oli solistiks 24-aastane korea viiulitäht Hyeyoon Park, ja Pjotr Tšaikovski Esimene sümfoonia.

Oktoobrikuu lõpul oli Eltsil kolm kontserti Saksamaal Weimari Riigikapelli ees: 25. oktoobril Rosenheimi kultuuri- ja kongressikeskuses, 30. oktoobril Neue Weimarhalles ning 31. oktoobril Weimari Staatskapelle saalis. Siingi oli kavades rohkesti vene muusikat: Sergei Prokofjevi “Vene avamäng”, Wolfgang Amadeus Mozarti Klaverikontsert nr 23, solistiks 28-aastane juba väga kuulus prantslanna Lise de la Salle, Rahmaninovi “Rapsoodia Paganini teemale”, selles oli solistiks Venemaalt pärit Iisraeli pianist, Brüsselis kuninganna Elisabethi konkursi võitnud Boris Giltburg, kes tegi just nädal tagasi oma Carnegie Halli debüüdi vene muusika kavaga. Õhtu teises pooles kõlas kolmel korral Tšaikovski I sümfoonia.

Olari Eltsi käe all mängivad noored juba tuntud solistid, aga rõõmustavalt on ta oma kavadesse pannud ka Eduard Tubina ja Erkki-Sven Tüüri muusikat, viimasega tegid nad koos omaaegset NYYD festivali.

Kui Elts taas 11. novembril Soomes Tapiola Hallis Tapiola Sinfonietta ette astub, on tal sinna viia omapärane kava – vaid Mendelssohn ja Tüür vaheldumisi, kontsert kannabki nime “Whispers”. Siin kõlavad Felix Mendelssohni avamäng “Merevaikus ja õnnelik sõit”, seejärel Erkki-Sven Tüüri Austraalia Kammerorkestrile kirjutatud orkestripala “Whistles and Whispers from Uluru” (Soome esiettekandes), veel Tüüri “Aqua” (mis oktoobri viimasel päeval kõlas esmakordselt ka Tšehhimaal Prahas), solistiks plokkflöödil austraallanna Geneviève Lacey. Õhtu lõpus on ettekandel Mendelssohni Esimene sümfoonia.

26. novembril on Olari Elts kutsutud omaaegse peadirigendina juhatama Läti Rahvuslikku Sümfooniaorkestrit nende 90. aastapäeva pidusarjas Riias Suure Gildi saalis. Selles kavas kõlavad lätlanna Santa Ratniece “Glittering Promenade”, Eduard Tubina kontrabassikontsert, solistiks Berliini Filharmoonikute koosseisus tegutsev Gunārs Upatnieks, ning Gustav Mahleri Viies sümfoonia,

1. detsembril avab Olari Elts kontserdi Soomes Lahti Sibeliustalos Erkki-Sven Tüüri orkestripoeemiga “Elamata jäänud elu paine” (“Le poids les vies non vécues”), mille Tüür kirjutas sajandi möödumisel Esimesest maailmasõjast, mängib Sinfonia Lahti. Ettekandel on veel Maurice Raveli Klaverikontsert vasakule käele, kus solistiks on Izumi Tateno, ning Antonín Dvořáki Seitsmes sümfoonia. Juba nädala pärast on Eltsil kontsert teise Soome orkestriga, kus ta on olnud ka külalisdirigendi ametipostil: Helsingi Muusikamajas mängib 8. detsembril Helsingi Linnaorkester Claude Debussy teosed “Rondes des Printemps” ja harvamängitud “Fantaasia klaverile ja orkestrile”, solistiks prantsuse pianist Jean-Efflam Bavouzet. Et tegemist on Soome muusika päevaga, on Eltsi kavas veel Jean Sibeliuse Kolmas sümfoonia ning tema poeem-legend “Lemminkäise tagasitulek”. Edasi on Olari Eltsil veel üks õhtu Soomes Tampere Filharmooniaorkestriga ning kolm kontserti kuulsa Gewandhaus-orkestriga Saksamaal Leipzigis. Jäävad nimetamata vaid Eltsi ülesastumised kodumail Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri peakülalisdirigendina, samal postil on ta seni tegutsenud veel mitme orkestri ees Euroopas.