ERSO kontsert Vändras. Donderer ja Schubert
kava
Fanny Mendelssohn
Avamäng C-duur ~10′
Wolfgang Amadeus Mozart
Viiulikontsert nr 5 A-duur, KV 219
Franz Schubert
Sümfoonia nr 4 c-moll, D 417
Viiuldaja Florian Donderer, keda kiidetakse tema mängu “erakordse ilu, hingematva tehnika ja šokeeriva intensiivsuse” eest, on üks huvitavamaid oma põlvkonna muusikuid. Ta on mitmekülgne, teda hinnatakse nii kammermuusiku, solisti, kontsertmeistri kui ka dirigendina, ja ta teeb koostööd selliste väljapaistvate muusikutega nagu Paavo Järvi, Viktoria Mullova, Elisabeth Leonskaja, Steven Isserlis, Alexander Lonquich, Matthias Görne ning tema abikaasa ja abikaasa vend Tanja ja Christian Tetzlaff. Ta mängib esimest viiulit Signum Quartetis, mis on üks tänapäeva eksperimentaalsemaid ja silmapaistvamaid keelpillikvartette. Kontserdid Signum Quartetiga on viinud teda rahvusvahelistele lavadele alates Pierre Boulezi saalist Berliinis ja Hamburgi Elbphilharmoniest kuni Londoni Wigmore Halli ja Amsterdami Concertgebouw’ni. Tänavust debüüti New Yorgi Carnegie Hallis on ajakirjandus nimetanud üheks hooaja tipphetkeks.
Florian Dondereri teatakse eriti sellise kunstilise juhina, kes juhatab orkestreid kontsertmeistri kohalt. Ta oli pikka aega maailma ühe juhtiva kammerorkestri, Deutsche Kammerphilharmonie Bremeni kontsertmeister ning tal oli oluline roll selle orkestri ühe tunnusjoone – ilma dirigendita mängu – määratlemisel. Tipporkestrid nagu Iiri Kammerorkester, Šoti Kammerorkester, Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Baseli Kammerorkester, Norra Kammerorkester, Sinfonietta Rīga, Tallinna Kammerorkester ja Camerata Bern kutsuvad teda juhatama ja soleerima. Donderer on Saksamaa ühe kõige kauem tegutsenud kammermuusikafestivali Rottweili muusikafestivali kunstiline juht. Koos abikaasa Tanja Tetzlaffiga kureerib ta Sendesaal Bremenis kammermuusikasarja.
Ta oli Hanze rakenduskõrgkoolis Groningenis professor ja annab regulaarselt meistriklasse, õpetades viiulit, kammermuusikat ja orkestrimängu, näiteks Zürichi Kunstide Kõrgkoolis, Iiri Kuninglikus Muusikaakadeemias Dublinis, Baseli Muusikaakadeemias, Jāzeps Vītolsi Läti Muusikaakadeemias ja Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias.
Florian mängib Saksa viiulimeistri Peter Greineri 2003. aastal ehitatud viiulil ja kasutab Nico Plogi (Antwerpen) poognaid.
EESTI RIIKLIK SÜMFOONIAORKESTER (ERSO) on elav ja mitmekülgne orkester, kes püüdleb alati tipptaseme poole. Eesti vanimal ja mainekaimal regulaarselt tegutseval sümfooniaorkestril täitub sel hooajal 97. tegevusaasta. ERSO ajalugu ulatub aastasse 1926 ning sarnaselt paljude omataolistega maailmas on see seotud rahvusliku ringhäälingu sünni ja arenguga. Alates hooajast 2020/2021 on enam kui 100-liikmelise orkestri peadirigent ja kunstiline juht Olari Elts. Neeme Järvi jätkab koostööd ERSOga eluaegse aupeadirigendina, orkestri kunstiline nõustaja on Paavo Järvi, varasemad peadirigendid on olnud Olav Roots, Paul Karp, Roman Matsov, Neeme Järvi, Peeter Lilje, Leo Krämer, Arvo Volmer, Nikolai Aleksejev ja taas Neeme Järvi.
ERSO on käinud arvukatel turneedel ning osalenud mainekatel rahvusvahelistel muusikafestivalidel. Möödunud hooajal esineti Olari Eltsi juhatusel Nürnbergis, Münchenis ja Pariisis. Samuti toimus orkestri esimene kontserdireis Suurbritanniasse, kus kahe nädala jooksul anti 11 kontserti. 2021. aasta novembri lõpus osalesid ERSO ja Elts Poolas rahvusvahelisel Kesk- ja Ida-Euroopa muusikafestivalil „Eufonie“. 2019. aastal avasid ERSO ja Neeme Järvi Prantsuse Raadio maineka Montpellier’ muusikafestivali ning orkester käis Kesk-Euroopa turneel, kus Neeme Järvi juhatusel esineti Viini Musikvereini kuldses saalis, Linzi Brucknerhausi suures saalis, Praha Rudolfinumi Dvořáki saalis ja Bregenzi Bodensee saalis ning Mihhail Gertsi juhatusel Saksamaal Erlangenis ja Viersenis. Veel on esinetud sellistel maailmalavadel nagu Berliini Konzerthaus, New Yorgi Avery Fisher Hall (praeguse nimetusega David Geffen Hall), Peterburi filharmoonia suur saal ja Maria Teatri kontserdisaal, Kölni filharmoonia, Helsingi Musiikkitalo, Stockholmi Berwaldhallen jt.