Suurepärane „Neljas“ ja üleliigne teine osa
23. september 2019.Hooaja esimesel matineel, mis läks Bruckneri tähe all, oli külas meie aja suurimaid dirigente Neeme Järvi.
Ta on Austrias, Saksamaal ja Tšehhis turneel Eesti Riikliku Sümfooniaorkestriga ning esitleb oma väga hoogsat ja kõigist pateetilistest lisandustest vaba tõlgendust Bruckneri neljandast sümfooniast. Ülimaks oli seatud paljude rütmiliste ja meloodiadetailide läbipaistvus, mis jääb muidu sageli tähelepanuta, ning fookus oli peenelt musitseerivatel puupillidel. Eesti Riiklik Sümfooniaorkester oli äärmiselt keskendunud ja lubas peadirigendil valiku teha tervest kõlaassortiist, mis pakkus Bruckneri „Romantilise“ kuulamisel väga kõnetavaid hetki.
Pettumust valmistav teine pool
Kahjuks jäeti sellel kontserdil kõrvale ülejäänud turneekava – mh Sibeliuse viiulikontsert – ja lennutati ekstra kohale suurepärane Eesti Rahvusmeeskoor, kes intoneeris suurejoonelise kõlaga Bruckneri kaugeltki mitte nii kuulsusrikast sümfoonilist koori „Helgoland“. Tüüpiline meeskoorilugu, pruuskav meherind pakatamas rahvuslikust tundetulvast. Pole ime, et seda peaaegu ei esitata. Enne seda veel neljanda sümfoonia „Volksfest“-finaal, mida Bruckner ilmaasjata kõrvale ei jätnud. Grandioosne oli lisalugu – eesti rahvusromantiku Villem Kapi meeskoorikantaat „Põhjarannik“.
Kokkuvõttes suurmeister Järvi oivaliselt ja peaaegu nooruslikult värskelt tõlgendatud neljas sümfoonia ja teine pool, mida poleks tarvis olnud.
(Tõlkinud Anu Schaper)
Loe arvustust OÖNachrichteni kodulehel.