Marge-Ly Rookääre klassikasoovitused: ERSO, U: ja Peep Lassmann
09. märts 2018.Vaata Marge-Ly Rookääru kultuurisoovitust Terevisioonis.
Klassikaraadio tegevtoimetaja Marge-Ly Rookäär kinnitas, et meie klassikamuusikutel läheb praegusel ajal väga hästi ning andis “Terevisiooni” otse-eetris ka kolm klassikalise muusika kontserdisoovitust.
“Siin on tõesti paras oopus välja otsida, et kuhu tasub minna, sest toimub tohutult palju. Praegune Eesti vabariigi sünnipäeva hoovus annab veel edasi mingisugust erilist lainetust. Hästi palju on kontserte, põnevaid sündmusi ja erakordseid asju, millest on kahju ilma jääda. Kui ma võtsin kas või lahti selle kolme nädala sündmustiku, mis kõik toimub, siis ei saakski vist koju minna õhtul, sest peaks igal õhtul kuskile minema,” rääkis Rookäär.
Rookäär andis ka kolm klassikalise muusika soovitust, mida märtsikuus kindlasti külastada.
ERSO, “Tallinn -> Shanghai” (Estonia kontserdisaal), 9. märts
Eesti riiklik sümfooniaorkester (ERSO) on väga heas toonuses, alles ju nad vallutasid Ameerika oma suure turneega. Kümme päeva tagasi tulid nad Berliinist tagasi ja on praegu Eesti publiku ees koos Eesti Rahvusmeeskoori (RAM) ning tohutult karismaatilise dirigendi Leif Segerstamiga. See on uskumatu, värvikas dirigent. Ka helilooja, pianist, viiuldaja, ja ta lihtsalt võlub sind kuidagi oma olemusega. Ta on niivõrd avatud. Ta on seal orkestri ees ja niivõrd lahti, et sa näed tema sisse, mida ta mõtleb ning kuidas ta keeb ja kirgastub. Seda on saalist niivõrd põnev jälgida, kuidas ta muusikat interpreteerib ja kuidas see välja kostub. Ta on selline paras jutupaunik ja teinekord ta ka räägib nende sümfooniate ette ning see on nii tähtis, et sa saad osa sellest, mida ta mõtleb ja kuidas ta on seda teost lahti mõtestanud.
Lisaks Sibeliuse Kullervo sümfoonia, ka selline saagade saaga, mida võiks igaüks kuulata. See ei ole kerge kuulamine, aga ERSO-l on väga head kavad. Tasub nina pista sinna kaante vahele ja jälgida teksti tõlget. See hirmus lugu sellest õnnetust Kullervost, kelle isa tapeti ja kuidas ta sattus oma onu juurde, kes müüs ta hiljem sepp Ilmarisele. Kuidas ta sealt põgenes ja armus tüdrukusse, kes – hiljem tuli välja – on ta õde, ning siis see õde ennast tappis ja kuidas Kullervo onule kätte maksis. See on selline lugu, mis ei jäta kedagi külmaks. Siin kahvatuvad väga suurte filmide stsenaariumid, mis siin samas Põhjamaa nurgas on toimunud. Tõesti tasub homme ERSO-t kuulama minna. Lisaks on ERSO-l reedel eelkontsert kell 18 ja RAM-i ning ERSO tšellorühma kontsertmeistri Theodor Sinki esituses Mendelssohni harvakõlav “Vesper”. Theodor Sink – super noor mees, niivõrd kirglik ja andunud, lisaks nüüd väga uhke vana pilliga. Nii et elamus, ma loodan, tuleb.
U: (Raadiomaja I stuudio), 20. märts
U: on Eesti kõige tähtsam nüüdismuusika ansambel ja kui nad said 10-aastaseks, tegid nad koostöös Eesti rahvusringhäälingu, Klassikaraadioga sellise sarja, nii et moodustus URR. See on kontserdisari, mis toimubki Raadiomajas. Klassikaraadios on alati otseülekanne. Seekord on nende kontsert päev enne rahvusvahelist vanamuusika päeva, mis on 21. märts, kuna see on Bachi sünnipäev, ja nad mängivad selle vanamuusika päeva eelõhtul vana muusikat, mida on nüüdisheliloojad ümber sättinud. See saab olema põnev kuulamine, et kas sealt üldse leiab üles selle vana muusika. Lisaks Taavi Kerikmäe ja Tarmo Johannes, kes seda ansamblit U: veavad, räägivad alati nende teoste juurde. Tegelikult ei tohiks midagi jääda arusaamatuks, et see on tõesti tükkideks lahti võetud. Koosolemine, koosmõtlemine.
Peep Lassmann ja Tallinna kammerorkester (Estonia kontserdisaal) 22. märts
Orkester on praegu oma 25. sünnipäeva hooaja pidustuste tipul. Aprillis on neil suured pidupäevad tulemas. Peep Lassmanniga nad mängivad huvitava kava, kus on ka Šostakovitši esimene klaverikontsert. Aga Peep Lassmann on üks huvitav pianist. Ta on, vaatamata sellele, et tema tõlgenduses hinnatakse väga Olivier Messiaeni, on ta kirglik Eesti muusika esitaja. Sellel ajal, kui heliloojate liidu nõukogus toimusid Eesti perioodil ettemängimised ja Eesti heliloomingu tutvustusõhtud, siis vähe sellest, et ta oli seal alati kohal, ta ka väga sageli ise esitas. Peep Lassmann on fenomenaalne noodist lugeja mees ja ta valdab seda muusikalist kirjaoskust niivõrd hästi, et kui tal isegi noot kukub maha, siis ta suudab selle tagurpidi ära lugeda. Täiesti uskumatu mees. Lisaks on ta kaua aega olnud muusika- ja teatriakadeemia rektor. Ta on Eesti pianistide üks esikõneleja, tema mängus on Emil Gilelsi koolkonna tugevad juured. Selline vahetu jõuline, sügavuti minev mäng. See saab olema väga ilus õhtu.