Toccata Classics 2007

Ada Kuuseoks, Mati Mikalai (klaver)
Tarmo Pajusaar (klarnet)
Eesti Riiklik Sümfooniaorkester
Dirigendid ARVO VOLMER ja MIHKEL KÜTSON

Ester Mägi

Sümfoonia (1968)

Klaverikontsert (1953)
I Allegro
II Andante sostenuto
III Allegro

Variatsioonid klaverile, klarnetile ja kammerorkestrile (1972)

Vesper (1990)

Bukoolika (1983)

ARVUSTUSED

Ajakirja Gramophone novembrinumbris valiti Ester Mägi orkestrimuusika plaat kümne väljapaistvama uue plaadi hulka (Editor’s Choice):

A delightful survey of works by the ‘first lady of Estonian Music’.

A most compelling introduction to the music of a composer who will be unfamiliar to many, Ester Mägi. A leading figure in the Estonian music scene, her works have a healthy flavour of that country’s folk music. The Estonian forces here do her proud in a splendid, very enjoyable disc.

Ester Mägi (b1922) is a much revered figure in her home country, Estonia, and increasingly recognised abroad. Her music is tonal and influenced by folk traditions (as a student she collected folksongs). Although aware of post-war compositional trends, she has taken what she liked from these without slavishly jumping between bandwagons.

Her Piano Concerto (1953) is a student work, well crafted in a broadly traditional framework (think Grieg meets Shostakovich’s Second), full of attractive melodies and deftly orchestrated. Such a work was expected, of course, while Estonia remained in Stalin’s baleful grip, but Mägi took the opportunity to experiment quietly within on how to develop her material. The Variations (1972), one of her most popular pieces, shows a different approach: wanting to avoid the standard three-movement format, she used variations as the template for this compact double concerto for piano, clarinet and strings. In the purely orchestral Bukoolika (1983), herding songs and birdcalls merge with her own themes to create a delightful and gently individual tone-poem.

The premiere of her Symphony (1968) elicited controversy; was it “possible at all for a woman to write such music”! Harder in tone, the music is driven and forcefully rhythmic, the three movements forming a cogent if unorthodox musical argument. By contrast, the evocative Vesper (1990, rev 1998) looks back to pre-classical sacred music. The performances – recorded between 1992 and 2002 by Estonian Radio – are excellent, their remastering splendidly executed by Raphaele Mouterde. An absolute gem of a disc, strongly recommended.

Guy Rickards, Gramophone, november 2007


Muusika, november 2007

Firmamärk Toccata Classics ja inglisekeelne tekst CD ümbrisel kaunilt naeratava Ester Mägi pildi kõrval viitavad, et armastatud helilooja muusika on taas leidnud ühe rahvusvahelise väljundi. Internetist inglise firma toodangut uurides leiame sajanditaguste ja elavate klassikute reast ka meie Veljo Tormise nime. Firma annab ühtlasi teada oma laiahaardelisest huvist paljude maade muusikakultuuri vastu. Eesti Raadio logo koos aastaarvudega 1992-2002 viitab, et helisalvestised on meie raadio muusikavaramust ning et raadio on osalenud tänuväärses koostööprojektis, mille käigus on jäädvustatud ja väga laiale kuulajate ringile nähtavaks/kuuldavaks tehtud ka Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, dirigentide ja solistide võimekus ning helirežissööride rahvusvaheliselt aktsepteeritav professionaalsus.

Ester Mägi orkestrimuusika plaat on tõeline kuulaja rõõm. Kaunis valik kaunitest teostest ei jälgi kronoloogiat, justkui viidates, et isiksus on paratamatult kätketud helilooja igasse teosesse. Kes soovib sügavamat sõnaabi, informatsiooni ja analüüsi, peab lugema kas inglise, saksa või prantsuse keeles Urve Lippuse põhjalikku kaaskirja. Heliplaadi esimene teos on “Vesper” (loodud 1990, orkestrile seatud 1998, dirigent Arvo Volmer, salvestatud oktoobris 2000 Maido Maadiku režissööritööna). Ester Mägi imeteldav hingerahu ja kõrged nõudmised muusika esteetilisele täiusele teevad sellest teosest ühe eesti sümfoonilise muusika pärli. Selles on ilu ja puhtust, mis jääb kestma üle aegade.

Klaverikontsert (loodud 1953, salvestatud 1992 Mati Braueri poolt, solist Ada Kuuseoks, dirigent Arvo Volmer) justkui illustreeriks helilooja arenguprintsiipe ja taotlusi, ühendades klassikalise kõlakultuuri ja vormitaotlused “ridade vahele peidetud” rahvuslikkusega, mis tollal, viiekümnendatel oli omamoodi loomingukaanon. Nende suundumuste tippteos on “Bukoolika”, mis on saanud Ester Mägi ja ühtlasi eesti muusika visiitkaardiks. Teos on kirjutatud 1983. aastal, heliplaadil on Maris Laanemetsa salvestatud heliülesvõte1995. aasta iseseisvuspäeva kontserdilt. Dirigeerib Arvo Volmer.

Taas ajas tagasi, vastavalt kümme ja kakskümmend aastat, viivad meid “Variatsioonid klaverile, klarnetile ja kammerorkestrile” (1972, solistid Mati Mikalai ja Tarmo Pajusaar) ning lõputeos Sümfoonia (1968), mis kõlavad Mihkel Kütsoni dirigeerimisel. Salvestised on aastast 2002, režissööriks Tanel Klesment. Ka need teosed on ajaproovile vastu pidanud, nad lihtsalt peegeldavad teisi kõlamaailmu, noore inimese avatud maailmanägemust ja vaieldamatult suurt loomingulist annet. Heliplaadi viis teost on kuulatavad koduses miljöös kui üks sõbralik ja positiivselt mõtteid häälestav kontsert.

Virve Normet