Uue muusika laboratoorium
14. aprill 2014.Tänavusel EMPil üllatas Helena Tulve kauaoodatud teos klaverile ja orkestrile «Südamaa», mille nõiduslik, võluv, värviline, värske ja elav organism haaras ning lummas esimestest taktidest peale. Orgaaniliselt orkestripartiiga sulanduvat klaveripartiid esitas Mihkel Poll, mängis Eesti Riiklik Sümfooniaorkester Olari Eltsi juhatusel.
Samuti mõjus sügavalt Märt-Matis Lille ulatuslik «Põhjanaela paine». Autor ühendas orkestriteoses suulise traditsiooni (saami joiguja Wimme improvisatsioonid), kirjapandud muusika (teose orkestripartii) ja elektroonilise poole (eelsalvestatud loodushelid) üle 40 minuti kestva meditatsioonina. Teose tõi esiettekandele Vanemuise teatri sümfooniaorkester Paul Mägi juhatusel. Ja siiski tõdes Lill pärast mahukat tööprotsessi, et «võrreldes John Cage’iga, kelle teos kestab sajandeid – kord aastas või tihemini mängitakse kusagil kirikus ühe oreli peal paar nooti ja niimoodi see lugu käib –, oleme meie poisikesed».
EMPi suureks mängimisse olid kaasatud eesti arvukad muusikakollektiivid – festivalil esinesid Tallinna kammerorkester, Pärnu linnaorkester, EMTA Sinfoniett, rahvusooper Estonia orkester, Vanemuise sümfooniaorkester, Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Eesti Filharmoonia kammerkoor ja väiksemad kooslused. Seitse päeva kestnud festivali avas Toivo Tulevi teos «Lamentatsioonid», murdepunktis kõlas Tatjana Kozlova-Johannese ja Tarvo Hanno Varrese elektroakustiline suurvorm «Betweenland».
Lihtne kaasa mõelda
Eriliselt sümpaatsed olid EMPi kontserdiõhtud, mis algasid esteetiliselt ja kunstiliselt väljapeetud kammermuusikaliste esiettekannetega, näiteks Mirjam Tally «Vortex» esiettekanne Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri suure ansambli esituses. Seejärel pakkus EMP traditsioonilist kohtumist heliloojatega uue nurga alt, kus dialoogi oli asetatud kaks heliloojat, kes teineteist inspireerides ei vestelnud mitte kontserdisaalis publiku ees, vaid valgussõõris rõdul. Eriti sügavaks kujunes õpetaja Erkki-Sven Tüüri ja õpilase Helena Tulve vestlus.
EMP tuletas meelde varasemaid suurvorme, näiteks kõlas Heino Elleri «Sümfooniline legend» ja Eugen Kapi «Kevadsümfoonia».
Tänavune EMP kinnitas minu meelest, et eesti muusika ongi oma olemuselt soliidne suurvorm – eesti heliloojate loomingus on haaret, ideid ja julgust viia läbi originaalseid lahendusi. Heliloojate looming on selgepiiriliselt vormitud, ja kuigi muusika vastuvõtt eeldab süvenemist, on lihtne heliloojatega kaasa mõelda.