Dirigent Arvo Volmer toob esmakordselt Eesti publiku ette Austraalia heliloojate loomingu

13. veebruar 2019.

ERSO selle nädala kontserdid, mille peateoseks on Gustav Mahleri neljas sümfoonia, võiks kanda pealkirja “Austr(aal)ia“, kuna lisaks kuulsa austerlase loomingule toob Arvo Volmer esmakordselt Eesti publiku ette Austraalia heliloojate Ross Edwardsi teose “White Ghost Dancing” ja Carl Vine’i seitsmenda sümfoonia.

Pärast kaheksat hooaega ERSO peadirigendina kutsuti Volmer peagi Austraalias Adelaide’i sümfooniaorkestri peadirigendiks ning seekordne kava ongi tagasivaade sealsele  kümnele hooajale.  2013. aasta kevadel, kui Volmer lõpetas töö Adelaide’i orkestri peadirigendina, koostati pimekuulamise põhjal Austraalia orkestrite edetabel, kus Adelaide’i sümfooniaorkester kui silmapaistva kvaliteeditõusu teinud kollektiiv platseerus Sydney SO järel auväärsele teisele kohale. Volmeri peadirigendiaega meenutatakse kui orkestrile palju kuulsust toonud plaadistuste kümnendit – tähelepanu pälvisid nii Mahleri kui Sibeliuse kõigi sümfooniate salvestised. 2009. aastal anti orkestri ajaloo esimene kontsert New Yorgi mainekas Carnegie Hallis.

Arvo Volmeri ulatuslik tegevus dirigendina hõlmab maailma mitut kontinenti. Ta on korduvalt juhatanud selliseid orkestreid nagu BBC Philharmonic (Manchester), City of Birmingham SO, Berliini Raadio SO, Sydney ja Melbourne’i sümfooniaorkestrid, Prantsuse rahvusorkester jt. Aastail 1993–2001 oli Arvo Volmer ERSO peadirigent, 2004–11 Rahvusooper Estonia loominguline juht ja peadirigent, 2004–13 ka Adelaide’i SO kunstiline juht ja peadirigent. Alates hooajast 2014/15 tegutseb ta Põhja-Itaalias Bolzano ja Trento Haydni orkestri peadirigendina.

Kommenteerides seekordset kavavalikut, ütleb Arvo Volmer, et talt küsitakse tihti, kuidas Austraalias oli.
AV: Olin kümme hooaega (2004–2013) Adelaide’i sümfooniaorkestri muusikajuht ja töötasin külalisena ka kõigi teiste Austraalia professionaalsete sümfooniaorkestritega. Lisaks üritasin võimalust mööda veidigi tundma õppida seda ülipõneva ja eripalgelise loodusega maad.

Milline on Austraalia muusikaelu?
AV: Muusikaelu on Austraalias väga kõrgel tasemel, orkestrid on suurepärased, loomingus käib pidev “oma näo” ja “oma käekirja” otsimine. Milline on Austraalia? – see on pigem küsimus, mida kohalikud muusikud ja kultuurikandjad endalt ja külalistelt küsivad. Kuidas ta erineb ja kuidas kannatab võrdlust muusikakultuuri “emamaaga”?–siinkohal peetakse silmas eelkõige ikkagi Euroopat ja vähem Põhja-Ameerikat.

Kas seekordne kava annab pildi Austraalia muusika hetkeseisust?
Seekordne kava ERSOga on eelkõige väike läbilõige minu kogetust. Ross Edwards ja Carl Vine on Austraalia ühed tähtsaimad tegevheliloojad. Edwardsi teoseid esitasin ja salvestasin korduvalt, “White Ghost Dancing” oli kaasas ASO kontserdireisil USAs, Carl Vine’i seitsmendat sümfooniat dirigeerisin esiettekandel Perthis 2008. aastal sealse orkestriga ja hiljem esitasime seda ka Adelaide’is. Need omavahel nii erinevad heliloojad on siiski ka sarnased ja Austraalia heliloomingule iseloomulikud – mõlema loomingus on tajutavad tonaalsed põhjad, selgelt jälgitavad motiivid ja tajutav ajakäsitlus. Muidugi on seal ka hoopis teistlaadi loomingut, üks rohkem esitatavaid heliloojaid Brett Dean näiteks kirjutab hoopis teistmoodi muusikat.

Mahler tegutses lisaks Euroopale ka Ameerikas, kuidas haakub ta Austraaliaga?
Gustav Mahler oli minu Adelaide’i perioodi üks teemaheliloojaid, esimest korda Adelaide’i orkestri ajaloos esitasime tsüklina kõik tema lõpetatud sümfooniad, kaasa arvatud “Das Lied von der Erde”.

Arvo Volmeri juhatusel antakse sel nädalal kaks kontserti: neljapäeval kell 13 tunniajane “Sümfooniline lõuna“, kus kõlab läbilõige kõigist järgmise õhtu sümfooniakontserdi teostest ja Gustav Mahleri laul “Wer hat dies Liedlein erdacht?” ning reedel kell 19 täispikk sümfooniakontsert.

Lisainfo:
Anastassia Dratšova
anastassia@erso.ee
+372 55916274